Translate

måndag 18 augusti 2014

Sommarminnen

Sommaren blev varm och skön. Det var bara att anpassa dygnets timmar för arbete och pyssel och svalkande bad i Enegrenen. Svalkande bad blev det minst ett par gånger om dagen när det var som varmast. Att ha tillgång till denna sjö gör livet och sommaren så mycket skönare  på torpet. När temperaturen i vattnet var runt 25 grader så var det svårt att lämna sjön.
 

Enegrenen

Den varma sommaren gjorde att det fanns gott om stora flygande gräshoppor. Enligt springläktens mått så är den här cirka tre tum.


 
 
 Vid ett besök på Brusaholms bruksmuseum fick jag pröva på att smida. Visst är det kul att få pröva på denna gamla konst. När järnet var varmt på fältässjan var det att greppa hammaren. Efter ett par slag kom jag att tänka på att det gamla dasset som behövde en tydligare gammaldags hasp. Smeden höll god min och det var först efter vridningen som han frågade vad jag tänkte göra. Haspen ska nu härdas och på klassiskt vis och värmas med linolja. Så nu letar jag efter en märla i lagom storlek för monteringen.
 

Egentillverkad smidd hasp till dasset

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar