Translate

måndag 30 september 2013

Aggarp Nordiska museet



På många olika sätt kan man leta historia på sitt gamla soldattorp. Att ta hjälp av dator och att googla är ett. Ibland ger dessa sökningar många nya tankar och funderingar.
År 1884 överlämnades en ask till Nordiska Museet av P G Vistrand. Asken kommer från Brukningsort Småland, Östra härad, Kråkshult, Aggarp.
http://www.digitaltmuseum.se/things/ask/S-NM/NM.0043810?pos=13
Identifikationsnr:
NM.0043810



 
Soldat Malm flyttade till Hässleby 1882 och tycks ha varit den sista soldaten i Aggarp. År 1884 vet jag inte vem som bodde i Aggarp. Jag tror ju inte Att P. G. Vistrand åkte runt bokstavligt och samlade föremål till Nordiska museet heller. Jag har en känsla av att prästen i Kråkshult eller Karlstorp hade denna ask som kom från Aggarp. Eller hur gick det till när P. G. Vistrand samlade in  20 föremål i Kråkshult 1884?
Det som är spännande är att det ifrån detta utfattiga hus, som prästen skrev några år tidigare, fanns det en ask som var så intressant att den numera finns på Nordiska museet.  Hur kom den till Aggarp?  Är det så att asken kommer från annat land? I Karlskrona och Kalmar förekom handel av diverse varor. Det var ju här som våra soldater från Aggarp tjänstgjorde. Dessa soldater fick även vara med och bygga om Kungsholmens fort i Karlskrona. Asken är från Aggarp men vilken är dess historia?
Jag har fått en del tips på hur jag ska leta vidare om askens historia. Framtiden får utvisa om vi får veta mer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar