Translate

söndag 15 september 2013

Eget Sågverk

 I Kråkshults socken fanns det flera små sågverk fram till sextiotalet. När man behövde virke för husbehov och reperation togs skog ner på gården under vintermånaderna som sedan sågades under vårvintern. Torkning av virket gjordes under ett par års tid.
Några kilometer från Aggarp ligger Klacke där Manne bor. Det var hos Manne som vi sågade det mesta av virket till renoveringen av Aggarp. Han hade även en hyvel modell Jonsered av gammal årgång. Den fungerade gott till olika behov. I Hjältevad fanns en hyvelmästare vid namn Roland Andersson. På hans gård fanns en liten såg men en helt annan hyvelanläggning. Han var mer än noga med mått och att lägga virket i hyveln. - Det ska vara med fiberriktningen. Vid ett tillfälle för ca. tjugo år sedan när jag hade hyvlat ett traktorlass med bland annat golvbräder hos Roland och vi hade lastat färdigt sa han -Vet du vad det här lasset kostar? Jag funderade på timret jag valt och tagit ner, kört ut, sågat, torkat vänt, sorterat och kört till honom för att hyvla. Nä sa ja det har ju tagit lite tid.
 - Du sa Roland ett sånt här lass går inte att köpa.
Tiderna har ändrats och i dag finns det inte så många by-sågar kvar. Roland finns inte mer och Manne har inte sågen i drift sedan några år. När man har egen skog så är det självklart att man vill använda den till eget behov. Därför inskaffade jag mig ett eget sågverk. Det blev en begagnad Logosol med elmotor. Nu för tiden kan jag såga mitt husbehovsvirke själv.

Kompisen Tommy är "baksågare" och nu ska
stocken vändas med den sågade sidan ner.


Här  har sågats golvplank som är 1 och trekvart tum.
 Kantningen som visas på bilden görs kilsågad.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar