Translate

fredag 27 september 2013

Barndomsminnen

Hos min mormor och morfar fanns en spegel med gulaktig färg i köket. Den var upphängd mellan dörren mot köksfarstun och dörren till hallen.
Min morfar tog emot granngubbar för klippning. En gammal svängbar och höjbar stol placerades mitt på köksgolvet. Köksmattan rullades undan och kaffet sattes på av mormor. Morfar klippte och kammade sina kunder. Jag kan känna än hur den saxen luggade, även mig. Historier och nyheter berättades och jag satt med stora öron och lyssnade. Bästa platsen var på kökssoffan eller på vedlåren vid köksspisen. När köksmattan åter var på plats och kaffet intaget reste sig kunden tittade sig i spegeln. - Då va det gjort. Jag vet inte om de tyckte att klippningen eller kaffet var bäst.
För några år sedan hittade min fru en liknande spegel fast grön. Minnena från morfars klippningar kommer fram. Egon och Einar Äng var trogna kunder och goda grannar. De var två ungkarlar som lät mej tillbringa sommarlovstid i deras snickeri som fanns i Förås i Flisby socken. De hade all tid för mig. Jag snickrade många båtar som fick segel med mormors hjälp.


På baksidan står det 1,70. Hyllan för kammen går att fälla upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar